Hartcoherentie training

Wat doet stress met jouw?

Stress hoort bij het leven. Maar wat als stress de overhand krijgt? Wat gebeurt er dan met jouw lichaam?

Je kunt stress zien als het effect van de druk en spanning van het dagelijkse leven op jouw lichaam. Vooral grote veranderingen in jouw leven of werk zijn duidelijke bronnen van stress, zoals ziekte, kinderen krijgen, echtscheiding, verlies van partner, verhuizingen of ontslag. Vaak zijn het echter vooral de continue kleine ergernissen waar men het meest onder lijdt. Denk aan in de file staan, gebrek aan tijd, het niet kunnen waarmaken van verwachtingen, etc. Volgens het American Institute of Stress zijn tot 80% van de gezondheidsproblemen aan stress gerelateerd.

Feiten over stress

Begrijp je het mechanisme van stress dan word je bewuster van je eigen stressniveau en weet je wanneer je in actie moet komen. Dit helpt je ook in jouw relaties met familie, vrienden en collega’s. Hier een paar onbekende feiten over stress:

Feit #1:     Niet alleen grote incidenten kunnen tot chronische stress leiden

Zowel bij ingrijpende gebeurtenissen als ziekte of ontslag als bij een dagelijkse opeenstapeling van kleine irritaties, als files of een te grote werklast, reageert het lichaam met een stressreactie. De meesten van ons maken talloze keren per dag een typische stressreactie mee. Zo’n reactie begint met een cascade van meer dan 1400 biochemische reacties in het lichaam. Doen we hier niets tegen, dan lopen we de kans om voortijdig te verouderen, cognitief minder te presteren. Ook raakt onze energie op, leveren we onze effectiviteit in en denken we minder helder.

Feit #2:     Stress kan slimme mensen domme dingen laten doen

Stress veroorzaakt, in de terminologie van hersenonderzoekers,  “corticale inhibitie”. Dit fenomeen van corticale inhibitie verklaart waarom verstandige mensen onverstandige dingen kunnen doen. Eenvoudig gezegd, stress zorgt ervoor dat een deel van de hersenen niet meer goed kan samenwerken zodat je niet meer optimaal functioneert. Als we meer coherent zijn – een toestand waar we mentaal scherp, emotioneel kalm zijn en voelen en denken met grotere helderheid – werken brein, hart en zenuwstelsel beter samen. Deze staat van hogere coherentie faciliteert het cognitief denken – waardoor je mentaal, emotioneel en fysiek op topniveau kunt werken.

Feit #3:     Mensen kunnen ongevoelig worden voor stress

We zijn vaak zo gewend geraakt aan continue stress dat we mentaal ongevoelig zijn geworden voor de lichamelijke effecten van stress. Voor sommige mensen is het dagelijks ervaren van druk, irritaties en ergernissen een normale zaak. Maar kleine stressbronnen stapelen snel op.  Het kan zijn dat we niet door hebben in hoeverre de stress onze mentale en emotionele helderheid en onze gehele gezondheid aantast. Totdat het aan de oppervlakte komt als een slechte beslissing, een overreactie of een ongewenste diagnose aan de dokterstafel.

Feit #4:     We kunnen controle hebben over  onze stress

We hoeven geen slachtoffer te blijven van onze emoties, gedachten en houdingen. We kunnen controle krijgen over onze reactie op stress als we stressvolle situaties eerder leren opmerken. De volgende stap is weten hoe we moeten reageren zodat we voorkomen dat stress zich gaat manifesteren als een fysieke, mentale of emotionele klacht.

Feit #5:     De beste strategie is om stress op het moment zelf aan te pakken

Stress kun je het beste gelijk aanpakken op het moment dat je de stress voelt opkomen. Veel mensen verbrassen hun energie met continu stressen en denken dat later weer aan te kunnen vullen met een yogales, een workout in de sportschool of een vrij weekend. Maar dat werkt bij stress op de lange termijn niet afdoende. Let je niet op jouw innerlijke balans, dan heeft jouw lichaam de fysieke stressreactie al in werking gesteld. Uiteindelijk lijdt jouw eigen gezondheid er onder.

De training

Door middel van biofeedback op hartritme laat ik je ervaren hoe je om kunt gaan met stress en hoe je jezelf in een meer optimale toestand kunt brengen. Je oefent met diverse interventietechnieken en leert hoe je die in het dagelijks leven kunt inzetten. De effecten zijn direct merkbaar, zichtbaar en meetbaar. Je krijgt een waardevolle tool tot jouw beschikking met een langdurig rendement die je waar en wanneer je wilt voor de rest van jouw leven kunt benutten.